De gouden combinatie van een sterke purpose en glasheldere doelen

De gouden combinatie van een sterke purpose en glasheldere doelen in jouw business

Het vastleggen van een duidelijke purpose is cruciaal voor het slagen van je business. Daarnaast biedt een purpose kaders, een duidelijke richting voor de medewerkers en klanten en verliest men geen tijd meer aan activiteiten die niet naar de gestelde doelen leiden

Voor we tips, vragenlijsten en feiten op je afvuren, is het belangrijk om het verschil te kennen tussen een missie en een purpose. Vervolgens kijken we naar jouw business: welke vragen kun jij beantwoorden over je business en kun je vooruitblikken?

Verschil tussen missie en purpose

Missie-gedreven organisaties vervullen een rol die gaat over markt, mensen, verdiensten, keiharde business. Purpose-gedreven organisaties leggen hun focus op een toegevoegde waarde aan de maatschappij. Een missie gaat vaak over een te behalen van een doel na een bepaalde periode. Terwijl een purpose gaat over je identiteit, ethiek en zingeving. Waarom ben je er als organisatie en hoe draag je bij aan de maatschappij?

Combinatie van purpose en doelen van jouw business

Een bedrijf zonder doelen, is een bedrijf zonder succes. Ieder bedrijf heeft doelen nodig: een ijkpunt aan de horizon waar je naartoe wilt werken. Nog veel te vaak hebben organisaties geen heldere doelen en dat brengt een team uit balans. Zorg er vooral voor dat de doelen aansluiten op de purpose van je organisatie.
Maak daarom gebruik van onderstaande korte vragenlijst voor meer inzicht:
· Inspiratie en motivatie om het doel te bereiken – waar doe ik het voor?
· Prioriteitstelling – waar kan ik op dit moment het beste mijn tijd aan besteden?
· Gemakkelijker beslissingen nemen – draagt deze keuze bij aan het doel?
· Keuzes in samenwerking – met wie is samenwerking nuttig om mijn doel te bereiken?
· Kwaliteitsverbetering – hoe kan ik het doel zo goed en zo efficiënt mogelijk bereiken?
· Keuzes in werkzaamheden – elke activiteiten en acties dragen bij aan het doel en welke niet?
· Relevante informatie – welke informatie heb ik nodig om de doelen te bereiken en waar vind ik die informatie?
· Goed gebruik van middelen – welke middelen heb ik nu tot mijn beschikking en hoe kan ik deze het meest efficiënt inzetten?

Vooruitblikken

‘Stilstand’ is tegenwoordig niet meer ‘achteruitgang’. Het is erger: neergang. Blijf dus altijd vooruitkijken en houd jezelf, je team en je producten en diensten scherp. Om zo goed mogelijk vooruit te blikken, heb je onder andere een effectieve Big Five for Life-vragenlijst nodig en hierbij houd je ten alle tijden je purpose in het achterhoofd.
 
Jouw purpose ontwikkelen? Begin dan met deze checklist en start direct:
·     Waar willen we nog beter in worden?
·     Wat gaan we aanpassen of veranderen?
·     Wat heb ik/hebben we daarvoor nodig?
·     Wanneer zijn de doelen behaald?
·     Wat leveren deze behaalde doelen ons op?
·     Is er draagvlak bij mijn medewerkers om deze doelen te bereiken?

Behoefte aan 1-op-1 advies over de purpose van jouw business

Kom je er zelf niet helemaal uit? Geen probleem. Wij hebben inmiddels honderden directieleden en managers succesvol geholpen met een GRATIS spar-gesprek. Tijdens dit gesprek sparren we samen over de mogelijkheden, de doelen, de obstakels en hoe je deze efficiënt tackelt zodat je de purpose kraakhelder krijgt.
Volg jij ons al via LinkedIn
de purpose van jouw business
10 manieren om je leven nu te verbeteren
photo

John Strelecky geeft je gratis tips om het leven van je dromen te leiden!

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOOK
X
X
X