Vijf positieve effecten van wandelen

Iedere ochtend start ik met een wandeling. Niet omdat ik dat zelf graag wil, maar simpelweg omdat ik ‘s morgens vrolijk begroet word door mijn hond. Deze trouwe viervoeter wil ‘s morgens niets liever dan naar buiten. En daar start mijn dag met de frisse ochtendlucht. Maar wat doet wandelen eigenlijk met je lichaam?

Ook voordat ik een hond had, wandelde ik veel. Ik deed regelmatig mee aan de Avondvierdaagse, ik wandel naar m’n werk en ‘s avonds na het eten vind ik het fijn om even de schoenen aan te trekken en nog even de buitenlucht in te gaan. Wanneer ik vakantie heb – en dus uit mijn patroon ben – merk ik dat ik veel energie verlies doordat ik niet structureel wandel. Vanuit daar vroeg ik mezelf af wat voor positieve effecten wandelen heeft, dus dat heb ik voor je uitgezocht.

Wandelen verbrandt op een makkelijke manier calorieën

Calorieën… dat zijn toch die kleine beestjes die je kleding kleiner maken? 😉 Wandelen is een perfecte manier om op duurzame wijze kilo’s kwijt te raken, zonder dat je lichaam overbelast raakt. Het enige wat je nodig hebt zijn goede wandelschoenen, voldoende water en eventueel een stuk fruit. En… het is ontzettend dichtbij! Je doet de voordeur open en je bent al buiten. 🙂

Het heeft een goed effect op je geheugen

Wandelen is ontzettend goed voor je geheugen. Hoe werkt dat precies? Door het wandelen blijven je hersenen actief. Je bent, afgezien van het verkeer, niet afgeleid door je telefoon (Als het goed is!) en je bloedcirculatie blijft prima op peil. Allemaal voordelen!

Wandelen kan super leuk zijn!

Er zijn mensen die wandelen saai vinden. En er is een groep die wandelen helemaal fantastisch vinden! Voor die eerste groep, heb ik een aantal leuke opdrachten die je wandeling leuker, mindful én ontspannender kunnen maken:

  • Gebruik al je zintuigen: dit klinkt heel logisch, want je moet kijken waar je loopt, maar let er maar eens op. Kijk eens goed om je heen: wat zie je allemaal? Wie zijn er nog meer? Welke dieren zie je? Wat ruik je als je buiten bent? En luister eens goed: welke geluiden hoor je om je heen? Is het verkeer? Zijn het lachende mensen? Hoor je de vogels? Of de wind door de bomen?
  • Luister naar je lichaam: hoe voelt je ademhaling? Hoe voelen je voeten en benen door de wandeling? Adem je frisse lucht in? Loop je mooi rechtop? Door hier heel bewust van te worden, wordt het wandelen een fijne ervaring en ben je een met je lichaam.

Je voert betere gesprekken

Huh…? Ik hoor het je denken. Maar het is echt zo. Wanneer je met je partner, vriend(in), broer, zus of wie dan ook maar aan het wandelen bent, dan voer je betere gesprekken dan wanneer je tegenover elkaar zit aan tafel met een kop koffie. Dit heeft weer te maken met dat je je brein prikkelt, de bloedcirculatie en het feit dat je waarschijnlijk niet met je telefoon in je hand loopt. Let er maar eens op, hoeveel mensen in gezelschap hun telefoon erbij pakken. Dat heb je niet met wandelen! 🙂

Je slaapt beter na een wandeling

Voor mensen die niet goed in slaap kunnen komen, last hebben van een volle maan of hun hoofd overhoop ligt met prikkels, is wandelen een perfecte remedie. Je hoofd leegmaken met een goede wandeling, is iets wat ik bij mezelf enorm merk.

Iedereen heeft dagen er tussen zitten waarin je heen en weer vliegt tussen huis en werk, kinderen naar school, balletles, voetbal en muziek wilt brengen, boodschappen moet doen, koken, kinderen op bed en dan… plof je uitgeput op de bank. En hoe moe je ook bent, je hoofd draait vrolijk nog even de dag een paar keer door. Hetgeen wat je dan nodig hebt, is een goede wandeling.

Als je de opdrachten gebruikt die ik eerder benoemde, maak je je hoofd lekker leeg. Je bent alleen maar bezig wat met er om je heen en binnenin gebeurt. Je ademhaling, de geluiden om je heen. Om je hoofd echt goed leeg te maken is een wandeling van een half uurtje ongeveer prima. Perfect als de hond nog even zijn ronde moet doen, voor het slapengaan.

Extra tip!

Als aanvulling op een ontspannen wandeling, lees je ons gratis e-book vol tips en tricks voor meer ontspanning in het dagelijks leven, meer zelfverzekerdheid en het maken van bewustere keuzes.

Vraag nu snel het gratis e-book aan en profiteer direct van deze waardevolle tips. 15.000 mensen gingen je voor! 

wandelen

10 manieren om je leven nu te verbeteren
photo

John Strelecky geeft je gratis tips om het leven van je dromen te leiden!

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOOK
X
X
X