De 12 grootste sollicitatie blunders

Loopbaancoaches hebben het een stuk drukker sinds de coronacrisis. Dit komt doordat veel mensen twijfelen aan hun huidige baan of hun baan zijn verloren. Daarom onderzochten we de grootste sollicitatie blunders, zodat je weet wat je niét moet doen als je gaat solliciteren.

1. ‘Dit is de voicemail van 06…’

Wees bereikbaar en ook op professionele wijze. Zorg ervoor dat je altijd je telefoon kunt opnemen en mocht het een keer niet kunnen, dat kán hè, zorg dan voor een professionele voicemail met je eigen stem. Da’s net even wat persoonlijker dan een blikkerige robotstem die jouw mobiele nummer opdreunt. Daarnaast is een e-mailadres ook leading. Het is een van de eerste contactmomenten die je potentiële werkgever met je legt. Vermijd dus ‘kusjes’ (xxx) in je e-mailadres en woorden als naughty_girl2305. Niet doen. Oh, en als je denkt dat we overdrijven? Helaas. Bjørn Gallée en Adri Hulshoff van DITIS HR zien dat soort e-mailadressen nog steeds voorbijkomen.

2. Wie ben je online?

Heb je jezelf al eens gegoogeld? Nee? Gauw doen! Het internet vergeet niet snel dingen en zo ben je je potentiële werkgever een stap voor. Natuurlijk doe je dit vóórdat je de sollicitatiebrief de deur uitdoet. Check meteen ook je eigen social-pages. Hoe zien jouw profiel- en omslagfoto eruit? Welke berichten deel je vooral? Kijk hiermee uit. Een profielfoto met twintig flessen drank om je heen is niet een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek. 😉

3. Dode vis

Een slappe handdruk (de dode vis), geen oogcontact maken en de jas nog aanhouden. Ja, dit gebeurt echt en nee, dit is niet oké. De eerste indruk is de belangrijkste want binnen die twintig minuten tot half uur, moet jij je bewijzen. Want je wilt die baan, toch? Dus hup: thuis desnoods even oefenen met handdrukken (let op: niet fijnknijpen, dat is dominantie!) en gaan met die banaan. You got this!

4. Liegen

Handige skills knippen en plakken van internet? Doe maar niet. Vroeg of laat val je keihard door de mand en bovendien weten de mensen tegenover je wél waar ze het over hebben. Wees gewoon lekker eerlijk over jezelf, wat je kunt en wat je nog wilt leren. Niemand is perfect, dus knip en plak die zogenaamde perfectie niet in je brief of gesprek.

5. Oh, daar had je nog haar…

Een foto van 10 jaar geleden, een paar kilo minder en waar gebouwen op staan die niet meer bestaan? Nah, doe maar niet. Je wilt niet dat de eerste reactie van de directie is: “Oh, daar had je nog haar…?” Plaats er liever een recente foto van jezelf bij, dan ‘verras’ je ze niet.

6. Super gewenst gedrag vertonen

Sommige kandidaten vinden alles goed, vinden alles leuk en kunnen in principe alles: zelfstandig werken en in groepsverband. Ook vinden ze alle werkzaamheden fantastisch. Doe dat ook niet. Het klinkt tegenstrijdig, maar dat werkt averechts. De mensen tegenover je willen specifiek weten wat ze aan je hebben, zodat jij op de juiste plek komt en er goede wederzijdse verwachtingen zijn.

7. Kinderen op de CV

In sommige gevallen vermelden mensen erbij dat ze kinderen hebben, op hun curriculum vitae. Niets mis mee, maar de directie kan dan al gauw denken: oh, dan is diegene vast niet buiten kantoortijden beschikbaar, anders vermeldt hij of zij het er niet bij. Terwijl oppas juist vaak allang geregeld is. Onnodige informatie bij het solliciteren dus.

8. Benadrukken wat je niet kan

Vaak staat er een heel lijstje met competenties in een vacature die je allemaal moet kunnen. Tijdens het schrijven van je sollicitatiebrief focus je je natuurlijk op de dingen die je kunt waarmaken. Maar tijdens een sollicitatiegesprek neigen mensen (vooral dames) om zichzelf onder de tafel te praten. Ze benadrukken dat ze niet zo vloeiend Engels kunnen spreken als wel in de vacature een eis was. In plaats daarvan kun je beter je motivatie uitspreken om een cursus Engels te volgen, zodat je deze competentie ook kunt afstrepen.

9. Te bescheiden

“Een kandidaat vertelde dat ze vier maanden inviel voor de algemeen directeur. Ze had het niet op haar cv gezet omdat het niet leuk zou zijn voor de directeur. Die was namelijk overspannen geweest. Wees niet zo bescheiden. Mannen zetten in een cv dat ze de verkoop met zoveel procent hebben verbeterd, terwijl vrouwen de nadruk leggen op verbinding. Soft skills zijn ook belangrijk, maar die andere cv valt vaker op als je ze naast elkaar legt. Terwijl die vrouw minstens zo goed is.”

10. Te vaag

Als er staat: ‘ervaring met leidinggeven’, benoem dan precies wat je doet. Soms denkt men dat kort en krachtig the key is, maar in zo’n geval moet je jezelf verkopen. In het gesprek moeten ze er niet pas achterkomen dat je uiteindelijk verantwoordelijk was voor 150 man personeel.

11. Héél erg open zijn

Open zijn is niet erg en kan juist prettig zijn, zodat ze weten wie ze tegenover zich hebben tijdens een sollicitatiegesprek. Toch is het vertellen over wat voor zak jouw vorige werkgever was, iets té open. Of dat je ruzie hebt met je kinderen. Je net uit de schuldsanering bent gekropen. Dat soort dingen hoeven zij niet te weten en is totaal niet relevant voor je nieuwe baan.

12. Onbeleefd versus te beleefd

,,De telefoon opnemen tijdens een sollicitatiegesprek is een dooddoener. Op je telefoon kijken komt eigenlijk al ongeïnteresseerd over. Het tegenovergestelde heb ik ook meegemaakt, laatst bij een selectiedag. Na anderhalf uur kwam iemand ons onderbreken op zoek naar zijn sollicitant. Zat een deelnemer al die tijd verkeerd, maar was hij te beleefd om er iets van te zeggen.”

Kun jij wel wat tips gebruiken van een van onze gecertificeerde en ervaren loopbaancoaches? Vul dan gratis onze loopbaantest in en wij geven je vrijblijvend advies over jouw persoonlijke situatie. 

sollicitatie blunders

10 manieren om je leven nu te verbeteren
photo

John Strelecky geeft je gratis tips om het leven van je dromen te leiden!

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOOK
X
X
X