11 wetenschappelijk bewezen voordelen van mindfulness

1. Mindfulness vermindert stress

Laten we beginnen met de meest bekende. Dit is een van de redenen waarom Mindfulness zoveel aan populariteit heeft gewonnen de laatste jaren.

We leven in gestresste samenleving. Mensen willen altijd maar doen, doen, doen. Terwijl we alleen maar aan het doen zijn, vergeten we vaak om gewoon te ‘zijn’.

Sterker nog, we vergeten wie we zijn. Er wordt zoveel van ons gevraagd en en we krijgen zoveel prikkels dat we nauwelijks meer weten wat onze echt passies zijn.

Als gevolg hebben we vaak een gevoel van leegte en zitten we niet lekker in ons vel. Dit leidt tot stress en depressies.

We moeten veel dingen doen die we niet leuk vinden. En dat terwijl je je tijd op aarde maar één keer uit kan geven.

‘Een onderzoek onder 2000 Britten heeft laten zien dat 80% vindt dat het leven te snel aan hen voorbij gaat en dat het aantal dingen dat we moeten DOEN en waar we aan moeten denken de belangrijkste oorzaak is van stress, ziekte en je ongelukkig voelen. 50% van hen zei dat ze het moeilijk vonden om zichzelf te ontspannen en dat ze niet konden stoppen met denken aan de dingen die ze nog moeten doen.’

Hoe kan Mindfulness helpen?

Mindfulness meditatie helpt je om het goede gedeelte van je zenuwstelsel te activeren.

Als we ons druk en gestrest voelen, staat de ‘fight or flight’ modus aan. Je lichaam bereidt zich dan voor om te vechten of vluchten voor je leven.

Processen als ontspannen, herstellen, jezelf gelukkig voelen en nog veel meer worden dan uitgeschakeld. Stel je maar eens voor wat dit met je lichaam doet…

Door Mindfulness meditatie probeer je het deel van je zenuwstelsel te activeren waardoor je je kunt ontspannen, herstellen en jezelf gelukkig voelen. Er is dan meer ruimte voor focus, creativiteit en ontspanning. Dit is de staat waarin je zo veel mogelijk wilt zijn.

2. Mindfulness verhoogt je focus en concentratieboog

Of je nu een topatleet bent, een CEO, een muzikant of wat je ook nastreeft, de mate waarin je leert of dingen gedaan krijgt, hangt af van hoe goed je in staat bent om jezelf te focussen.

Focus helpt je op je impulsen en emoties te controleren. Studies hebben aangetoond dat mensen die beter in staat zijn zich te focussen, meer kans hebben op succes op allerlei vlakken van hun leven.

Naast een betere productiviteit leidt dit dus bijvoorbeeld tot een lagere kans op een verslaving, meer voldoening uit hun huwelijk en minder overgewicht.

Een onderzoek uit de Verenigde Staten heeft uitgewezen dan Mindfulness helpt bij de mate waarop mensen zich kunnen focussen.

De mensen uit het onderzoek die hadden meegedaan met een Mindfulness programma bleken veel langer ongestoord aan taken te kunnen werken en minder negatieve feedback te geven over deze taken.

Als je er over nadenkt is dit niet vreemd. Als je je twintig minuten of langer op je ademhaling kunt focussen, is dit een eitje voor andere taken waarbij je gewoon bezig bent.

3. Mindfulness vergroot je empathie en compassie

Een van de meesters hiervan is de Dalai Lama.

Iemand vroeg hem ooit eens of hij boos was op de Chinezen voor het binnenvallen en overnemen van zijn land (Tibet). Zijn reactie daarop was:

“They have taken everything from us; should I let them take my mind as well?”

Zijn geheim ligt bij een op Mindfulness gebaseerde meditatie.

Verschillende studies hebben aangetoond dat zelfs een hele korte meditatie al invloed kan hebben op de delen van je brein die gelinkt zijn aan empathie en compassie.

4. Mindfulness helpt je om je minder te laten leiden door emoties

Een van de voordelen van Mindfulness is dat je meer controle krijgt over je emoties. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat we geen emoties meer hebben en veranderen in eentonige robots….

Maar het is wel degelijk belangrijk om je leven niet te laten leiden door je emoties.

Een heel simpel en eenvoudig voorbeeld hiervan is het weer. Hoe beïnvloedt het weer je emoties. Ben je gelijk chagrijnig als je opstaat en je ziet dat het buiten giet van de regen?

Best zonde om hierdoor je dat te laten verpesten, toch? Je kunt het immers niet beïnvloeden, hoe het weer vandaag is.

Dit is maar een simpel voorbeeld. Er zijn natuurlijk veel andere dingen waarbij onze emoties de overhand kunnen krijgen en waardoor we even de controle lijken te verliezen.

Onderzoeken hebben uitgewezen dat mensen die Mindfulness beoefenen minder emotioneel reageren op stressvolle gebeurtenissen of beelden.

5. Mindfulness helpt bij angst

Ben jij een echte piekeraar en maak je je veel zorgen?

Velen van ons doen dat. Ik ben er zelf ook schuldig aan.

We hebben een ontzettend mooi en complex brein. Een van de dingen waardoor we ons als mensen onderscheiden van andere diersoorten is dat we de mogelijkheid hebben om na te denken over de toekomst.

We kunnen fantaseren over wat er zou kunnen gebeuren. Dit is natuurlijk een fantastische eigenschap. Op deze manier zijn we in staat om mooie doelen te stellen en een weg naar deze doelen toe te plannen.

Dieren kunnen dit niet.

Dieren maken zich ook nooit zorgen over de toekomst. Wij mensen daarentegen wel. Juist doordat we kunnen fantaseren over de toekomst, kunnen we ons ook bedenken wat er allemaal niet fout kan gaan.

En dit resulteert in angst. Angst voor wat er mogelijk gaat gebeuren.

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat Mindfulness helpt bij het omgaan met angsten. Door Mindfulness kan je brein letterlijk veranderen. Het vaak beoefenen van Mindfulness zorgt ervoor dat het deel van je brein dat angst regelt, kleiner wordt en minder actief. Hierdoor kunnen we beter omgaan met angsten, onzekerheden en stress.

6. Mindfulness vergroot je creativiteit

Je denkt misschien dat creativiteit alleen voor artiesten of kunstenaars is. Maar eigenlijk is creativiteit belangrijk bij alles wat je doet.

Denk er maar eens over na….

We hebben allemaal problemen in ons leven. Kleine problemen, maar ook grotere problemen. Of je nu problemen hebt in je relaties, op je werk of bij andere dingen, een beetje creativiteit kan je helpen om de oplossing te vinden voor deze problemen.

Studies uit Nederland en de VS hebben bewezen dat het doen van Mindfulness oefeningen helpt om je creativiteit te vergroten.

Zo worden andere mentale activiteiten meer naar de achtergrond verschoven, terwijl je met creatieve taken bezig bent. De studie bewees dat Mindfulness oefeningen je probleemoplossend-vermogen vergroot, waardoor je problemen op een creatieve en originele manier kunt oplossen.

7. Mindfulness verbetert je relaties

Een van de meest bekende voordelen van Mindfulness is dat het je relaties verbetert. Niet alleen met je partner, maar met iedereen die je tegenkomt.

Je ziet jezelf, andere mensen en de wereld in een nieuw perspectief. Je eigen ego staat niet zoveel meer in de weg, waardoor er ruimte is om een echte connectie met iemand te maken.

Verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat mensen door Mindfulness beter in staat zijn om hun gevoelens uit te drukken, meer tevreden zijn met hun lichaam en sociaal minder angstig zijn.

8. Mindfulness verlicht pijntjes

We hebben allemaal last van kleine pijntjes in ons lichaam. De een heeft hier meer last van dan de ander.

Maar toch kan een groot gedeelte van die pijntjes alleen in je hoofd bestaan. Een onderzoek uit 2011 heeft aangetoond dat 80 minuten Mindfulness meditatie je perceptie van pijn bijna kan halveren.

Een ander onderzoek bevestigt dit. Dit laat zien dat mensen die Mindfulness beoefenen een hogere pijngrens hebben dan mensen die dit niet doen.

9. Mindfulness verbetert je beslissingen

Mindfulness draait om die extra laag bewustzijn creëren. De laag bewustzijn die je helpt om meer controle te krijgen over je emoties en hoe je op dingen reageert.

De hele dag door krijg je impulsen. Goede, slechte, grote, kleine etc. Als je niet Mindful bent laat je je eigenlijk meeslepen door deze impulsen.

Een belangrijk iets bij Mindfulness is dat je een ruimte creëert tussen die impuls die je ontvangt en je reactie daarop.

Door deze ruimte tussen impuls en reactie geef je jezelf de tijd om na te denken over hoe je reageert en omgaat met bepaalde situaties.

Bijvoorbeeld, wil ik wel echt boos reageren? Wil ik die zak chips wel openen? Is mijn gevoel van angst over dat pijntje terecht? Etc.

Zo maak je eigenlijk de hele dag door beslissingen over hoe je op bepaalde impulsen reageert. Door de extra laag bewustzijn die je probeert te creëren met Mindfulness ben je dus in staat om betere, weloverwogen beslissingen te maken.

10. Mindfulness verbetert je humeur

Een onderzoek onder Amerikaanse mariniers heeft aangetoond dat Mindfulness je helpt om je optimistischer te voelen. Dit staat ook bekend als een van de belangrijkste voordelen van Mindfulness.

Een groep mariniers die Mindfulness oefeningen had gedaan, bleek veel beter in staat om met de alle stress en emoties om te kunnen gaan die er komen kijken bij oorlogen en nare situaties.

Ze bleven alert en in het moment zonder overwelmd te worden door hun emoties.

11. Mindfulness geeft je meer mentale veerkracht

Een onderzoek bij een goede vriend van de Dalai Lama heeft aangetoond dat Mindfulness de structuur van je hersenen letterlijk veranderd.

Het onderzoek bewees dat de de prefrontale cortex van de vriend van de Dalai Lama bizarre verhoudingen had in vergelijking met normale mensen.

Zo bleek hij veel beter in staat om zichzelf weer te motiveren na tegenslagen en voelde hij zich in het algemeen veel gelukkiger.

Dus, train je brein net zoals je je spieren traint in de sportschool.

relatieproblemen coronacrisis Big five for Life

10 manieren om je leven nu te verbeteren
photo

John Strelecky geeft je gratis tips om het leven van je dromen te leiden!

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOOK