Zo krijg je energie in vermoeiende tijden

Er speelt op dit moment ontzettend veel. Op het werk, in je privé en in je sociale leven. Alles staat even op z’n kop en dat brengt veel beperkingen met zich mee. Maar óók kansen en mogelijkheden. Lees snel verder.

De situatie waar we nu in zitten, heeft invloed op alles: je gezondheid, je bewegingsvrijheid, je werk en je omgeving. Allemaal zekerheden die ineens onder druk staan. Hoe ga je hier mee om? Wat doet het met je energieniveau?

Hoe meer stress, hoe hoger je risico

De manier waarop we op iets reageren heeft direct invloed op je energieniveau, en dus ook op je immuniteit. Hoe meer stress en angstgevoelens, hoe lager je immuniteit en des te meer risico je loopt. Je merkt misschien nu ook gevoelens en reacties die je normaal in het dagelijkse leven gemakkelijk kon wegdrukken. Angst over je financiële toekomst, je werk, de dromen die je hebt.

De spiegel

Misschien heb je de afgelopen tijd bijvoorbeeld niet echt gezond geleefd, te weinig bewogen of niet voldoende oog gehad voor de mensen die belangrijk voor je zijn. Heb je niet goed gezorgd voor je financiën waardoor je je daar nu zorgen om maakt. Deze tijd is dan ook een glasheldere spiegel voor iedereen. Je moet in quarantaine, opdrachten vallen weg of je bedrijf moet zelfs sluiten. Wat kunnen we ervan leren? Waar heb je nu spijt van?

Kijk naar het nu

Het drukt ons met de neus op de feiten. We beseffen dat dingen zomaar anders kunnen zijn, van de ene op de andere dag vallen ‘zekerheden’ weg. Uiteindelijk komt er aan deze situatie weer een einde. Hoe ga je dan verder? Wat heb je ervan geleerd? Dat is de toekomst dat lijkt nog ver weg, daarom wat doe je in het nu?

Maak het verschil

Een ding is (opnieuw) zeker, we leven maar één keer. Haal daarom het beste uit je dag, ook nu. Doe die dingen waar je energie van krijgt. Daarom wil ik je vragen: wat ga je vanaf nu anders doen om zo het verschil te maken?

Als je dingen wilt veranderen, besef dan eerst dat jij moet veranderen. Wil je dingen verbeteren, dan betekent dit dat jij moet verbeteren. Misschien andere keuzes maken dan je hiervoor deed.

Wat is nú belangrijk om te weten? 

Om daarbij te helpen en je energieniveau hoog te houden, zijn een paar dingen belangrijk:

  1. Leef vanuit je Purpose, je reden van bestaan. Hoe helderder je Purpose hoe meer het je raakt en energie geeft. Wat is het dat jou drijft? Waar gaat jouw hart sneller van kloppen? Wat geeft jouw energie? Je purpose trekt je naar de toekomst toe en helpt je door uitdagingen en moeilijkheden zoals we die nu ervaren heen. Het zorgt ervoor dat je niet zomaar opgeeft maar doorgaat, omdat je weet dat je anders je doel niet bereikt.
  2. Geef je kracht niet weg. Daarmee bedoel ik dat je bij jezelf blijft. Maak heldere keuzes die jou dienen. Het creëert automatisch meer zelfvertrouwen, minder ruis, je kunt makkelijker dingen loslaten en het geeft een goed gevoel, en dus meer energie.
  3. Werk harder aan jezelf dan aan je baan. Dat klinkt misschien raar, echter als je harder aan je baan werkt kun je ervan leven. Werk je harder aan jezelf, dan maakt dit je waardevoller, vrijer en zeker ook welvarender.
  4. Blijf ver weg van negativiteit. Als je zelf ergens kritiek op hebt doe dit dan nooit zonder direct ook een positieve bijdrage te leveren. Het is zo gemakkelijk om tegen dingen aan te schoppen, mensen af te kraken. Doe dit niet. Geef mensen het voordeel van de twijfel boven een emotionele reactie. Vraag eerst naar wat iemand bedoelt. Als je kritiek hebt geef dan gelijk een alternatief, een oplossing of bijdrage waar nog niemand aan heeft gedacht. Leef vanuit je waarden, doe het juiste boven wat gemakkelijk is. Doe wat je zegt en blijf altijd eerlijk en integer. Zo blijf je weg van negativiteit en lek en verspil je geen kostbare energie.
  5. Wees voorzichtig met wat je denkt. Onze levens worden meer beïnvloed door de manier waarop we denken dat dingen zijn, dan dat ze in werkelijkheid zijn. Onderzoek toont aan dat 90% van onze angsten nooit werkelijkheid worden, realiseer je dit. De manier waarop we denken beïnvloedt ons en ons energieniveau het meest. In het Engels is hier een mooie uitdrukking voor, deze is: As you think so you become.
  6. Begin elke dag met positieve dingen die verband houden met je dromen. Lees je nu alleen maar het nieuws over Corona? Is het ’s ochtends het eerste en ’s avonds het laatste wat je doet? Zuig je al het nieuws op? Of ben je met je toekomst bezig. Hoe je beter en sterker uit deze periode gaat komen? Blijf dromen. Wat wil je zijn, waar wil je naar toe in je leven en werk, wat wil je zien, doen en ervaren? Schrijf bijvoorbeeld elke ochtend 3 dingen op een post-it die je die dag wilt doen of onderzoeken die te maken hebben met je dromen of je Big Five for Life. Het bellen van iemand die je kan helpen, het zien van een filmpje op YouTube over je favoriete vakantieland, het leren van nieuwe vaardigheden. Dromen inspireren je hart en je ziel. Zorgen voor meer energie.
  7. Wees geduldig en ga bewust met je tijd om. Maak daarom onderscheid tussen belangrijke en onbelangrijke dingen. Besteed geen tijd aan kleine dingen als je grote dingen wilt bereiken. Verspil dus geen energie aan dingen, zaken of mensen die er voor jou niet toe doen. Hierbij is geduld alles want het gaat altijd om het bredere plaatje. Je Purpose helpt je daarbij.

 

Weet jij niet precies wat jouw purpose is, je reden van bestaan, en welke doelen jij vanaf nu wilt bereiken? Wij helpen je graag die persoon te worden die jij het liefste wilt zijn. Vitaal en barstend van energie.

Neem geheel vrijblijvend contact met ons op via info@bigfiveforlife.nl

 

energie

10 manieren om je leven nu te verbeteren
photo

John Strelecky geeft je gratis tips om het leven van je dromen te leiden!

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOOK
X
X
X